
Bollenstreek – De dienstregeling van Qbuzz in de regio blijft problematisch. Reizigers klagen steen en been en reizigersorganisatie Rover eist dat de vervoerder haar zaken voor 1 februari op orde heeft. De busmaatschappij is sinds half december 2024 de nieuwe vervoerder, maar zo’n 250 nieuwe bussen zijn te laat geleverd, waardoor bussen dagelijks uitvallen, de routes niet goed worden gevolgd en chauffeurs niet op komen dagen.
In een brief aan de stakeholders schrijft Qbuzz dat het ‘een enorme operatie is met een uitdagende start door leveringsproblemen van onze bus leverancier Iveco. Die hebben voor onze reizigers en onze medewerkers vervelende gevolgen en dat spijt ons enorm. We hebben bussen moeten inzetten die helaas niet voorzien zijn van de techniek om reisinformatie te verwerken’. Volgens de vervoerder waren er bij de start 31 van de 140 bestelde bussen inzetbaar, wat direct invloed had op een soepele overgang van de ene naar de andere vervoerder.
Verder schrijft Qbuzz dat er wordt gewerkt aan een aangepast dienstenpakket tot en met 27 januari: ‘Er zijn veel mensen van Qbuzz bezig om onze dienstverlening te verbeteren. Er zijn 40 extra dieselbussen ingestroomd om de tijdelijke touringcarvloot die in de eerste week van de concessie is ingezet te vervangen. De komende weken stromen nieuwe bussen geleidelijk in die op hun beurt deze tijdelijke bussen vervangen’.
Alexander Al, woordvoerder van de reizigersorganisatie Rover, hoopt dat Qbuzz zich aan haar belofte houdt, ‘anders zullen we echt met de provincie moeten gaan praten’. Eerder schreef de gedeputeerde van Zuid-Holland al een brief met de oproep aan Qbuzz om de verantwoordelijkheid te nemen.
Goedkoop is duur koop
Dat krijg je als je het OV in de uitverkoop gooit. De laagste bieder op de aanbesteding mag gaan rijden. Dan krijg je een keer dit.
Ja, dit kun je verwachten. Italiaanse holding die Qbuz overgenomen heeft een aantal jaar geleden. Aandeelhouders zijn prioriteit nummer één: dus zoveel mogelijk winst maken.Wat doe je dan? Een plan maken voor inschrijven op een tender volgens Europese richtlijnen. Resultaat: plan is goedkoop en zeer duurzaam (electrische bussen etc.), want dat hapt zo lekker weg. Na het winnen ga je moeilijk doen over prijs en levertijd aankoop nieuwe bussen….. zegt bestellingen af (onder het mom van afspraken die niet nagekomen worden) bedrijven gaan hierdoor failliet. Daarna ga je met een minimale bedrijfsvoering in oude dieselbussen rijden. Overheden (lokaal, provinciaal en landelijk) trappen er elke keer weer met open ogen in…….
Een van de slechtse busveroerders die heb ik heb meegemaakt in Zuid Holland. Connexxion en Arriva hadden het stukken beter voor mekaar
Zaterdag staat mijn zoon bij de Brink met zn hand omhoog,hij rijdt zo door.bestemming was Heemstede voor scooter cursus.een taxi geregeld a €55.terug moest hij richting Haarlem lopen.we woorden een beetje zielig landje !!!
Spreekwoord van Johan, als je te laat bij de halte aankomt dan ben je te laat gestart, of te wel de bussen zijn veel te laat besteld!
Ben een gepensioneerde buschauffeur en heb jaren in deze regio gewerkt en begon in 1991 bij de NZH later Connexxion, maar wat er nu gebeurt met Qbuzz, dat kan echt niet door de beugel. Een bedrijf alleen belust op winst en de passagiers is een bijzaak je, wat een k*t zooitje, echt een ongelooflijk, Arriva of Connexxion terug, alles in Nederland moet 1 maatschappij worden, kijk naar de Belgen met de lijn. Zelden problemen!!!!
Informatief filmpje hierover met veel bussen: https://youtu.be/-gNpKgeglqs?feature=shared
Ook sterk: kom je met de trein aan in Sassenheim om 17.03….. gaat de bus naar Noordwijk van station Sassenheim om 17.02….. en kan je half uur wachten … Goed over nagedacht…..
Wat een kapitaal vernietigen al die bussen die afgevoer zijn rijden straks in afrika en in het oosblok ze lachen zig kapot in die landen en wij maar betalen . En nog wat die tende master die op die bussen zitten om dat ze zo zwaar zijn rijden álle rontondes aan vellen .
Ook weer te danken aan EU. Respect voor alle buschauffeurs die alle ellende weer over zich heen krijgen met ingekorte plaspauzes in eenvoudige hokjes die in de derde wereld niet geaccepteerd zouden worden. Overigens met bewondering gekeken hoe knap de Qbuzz-chauffeurs op dit moment hiermee omgaan. Leer ik meer van dan de dure cursussen die op m’n werk worden aangeboden.