Bollenstreek – Qbuzz verlengt de periode van gratis busvervoer voor reizigers tot 5 januari 2025. In de eerste week van opereren zijn veel bussen niet op tijd, rijden verkeerd of vallen uit. Vanwege de chaotische dienstverlening wil het bedrijf haar ontevreden passagiers in de regio Zuid-Holland Noord tegemoet komen.

De komende dagen komen er 40 extra dieselbussen helpen bij de dienstverlening van Qbuzz. Hiermee hoopt het bedrijf ervoor te zorgen dat minder ritten uitvallen. Vanaf zaterdag zou de vervoerder genoeg bussen moeten hebben om alle ritten te rijden, waardoor touringcars niet meer nodig zullen zijn. In de komende weken komen er nieuwe bussen, die de tijdelijke dieselbussen vervangen.

Veel chagrijnige gezichten staan donderdagochtend bij het busstation in Leiden. Reizigers staan te wachten op bussen die flinke vertragingen hebben of zelfs helemaal niet komen opdagen. Een studente zegt: “Net is al mijn derde bus uitgevallen. Ik moet over tien minuten tentamen doen. Ik ga nu maar de stad in rennen. Ik hoop dat ze er begrip voor hebben als ik te laat ben.” Ook een andere student heeft de hoop op het busvervoer net opgegeven: “ik kan beter 25 minuten gaan lopen naar mijn bestemming dan hier op een bus blijven wachten.”

Een andere jongen staat zich even verderop ook op te winden. “Dinsdag werden er drie bussen gecanceld voordat er eindelijk eentje naar Noordwijk ging en vandaag is het weer een drama.”

“Ik ga hier maandag tot en met donderdag met de bus”, zegt een vrouw. “Maandag moest ik een half uur wachten en terug twintig minuten. Dinsdag heb ik twintig minuten gewacht. Woensdag ben ik maar met een collega in de auto meegereden omdat ik niet weer te laat wilde komen.”

Maar het zijn niet alleen de bussen die te laat komen of uitvallen die voor ergernis en verbazing zorgen. Ook de rijvaardigheden van buschauffeurs zorgen voor gefronste wenkbrauwen bij reizigers. Een reiziger vertelt: “een buschauffeur mistte van de week een afslag en ging gewoon midden op de weg keren bij een doorgetrokken streep. En daarna moet hij ook nog aan een passagier de weg vragen.” Meerdere reizigers geven aan dat chauffeurs de routes van de bussen niet goed kennen.

De chaotische dienstregeling heeft volgens Qbuzz te maken met leveringsproblemen van de nieuwe bussen. De bestelde elektrische bussen worden later geleverd. Daardoor moet Qbuzz tijdelijk gebruik maken van dieselbussen, waaronder touringcars.

In een reactie laat de busmaatschappij weten: ‘Ondanks de grote inzet van alle collega’s bij Qbuzz is onze dienstverlening naar onze reizigers deze week helaas niet zoals we dat graag willen. We voelen de gevolgen van de enorme leveringsproblemen van onze busleverancier. Er zijn vertragingen en er vallen ritten uit. Die hebben voor reizigers vervelende gevolgen en dat spijt ons enorm.’

9 REACTIES

  1. Leuk.meer bussen maar geen personeel chauffeurs die niet weten waar ze aan toe zijn . Compleet chaos . Gister 1.5 uur staan wachten op bus komt niet of veel te laat waardoor je ook nog eens je trein mist ,degene die dit verzonnen heeft moeten ze voor.dragen voor een lintje

  2. Als je de ritten niet kunt garanderen, haal er dan op voorhand een aantal tussenuit, zodat je minder ritten hebt, maar deze wel kunt rijden. Dan weet de reiziger waar hij aan toe is. Dit is namelijk geen doen. Je kunt al niet zo op het OV vertrouwen, maar als je niet eens weet óf je bus komt, kun je nergens op tijd zijn.

  3. Laten ze er eerst maar voor zorgen dat er een rechtstreekse verbinding komt van Katwijk naar Voorhout komt.Arriva had wel een rechtstreekse verbinding naar Voorhout.Nu moet ik overstappen als ik met de bus naar mijn werk ga,daar ben ik echt niet blij mee.Plus dat ik eerder van huis moet en later thuis ben.Nu is het overstappen niet erg maar zorg dan dat de bussen op elkaar aansluiten,niet als ik in mijn geval 11 minuten moet wachten bij de halte Boekerslootlaan in Noordwijk op de aansluiting.Degene die dat bedacht heeft moet zich nog maar eens goed achter zijn oren krabben en zal wel achter een bureau hebben gezeten.

  4. Dinsdagavond stond ik een uur te wachten op de bus die niet kwam opdagen toen ellen gebeld want ik moest naar Katwijk en die kwam mij ophalen en Ronald heeft mij van Katwijk opgehaald en weer thuis gebracht en carla heeft mij donderdagochtend uit Lisse opgehaald en naar Hillegom gebracht. Wat zijn er toch lieve mensen die dat doen sem zal het ook hebben gedaan als ik het aan sem had gevraagd. En wat goed dat de busmaatschappij het gratis vervoer nu verlengd.

  5. Laat op het informatiebord bijtijds weten dat de bus uitvalt.Nu denk je elke keer dat hij komt en dan 2minuten voor tijd helaas geen info en dan komt hij weer niet.Gisteren stond ik op de abtspoelweg in oestgeest zo drie kwartier te wachten,ben maar gaan lopen naar leiden centraal ik was niet blij ben 65 jaar de hele dag gewerkt.Je kon mij opvegen.

  6. Zo snel mogelijk opheffen dat contract wegens wanprestatie van dit bedrijf. En degene die de uitbesteding heeft geregeld op staande voet ontslag ZONDER UITKERING1

  7. “de tijden zitten in mijn hoofd” mensen kunnen slecht tegen verandering, wen eraan… dingen veranderen. Komt wel goed met QBUZZ

  8. Dinsdag stopte er op het busstation van Leiden een bus waarvan de chauffeur met twee vingers het ‘victory’-teken maakte. Het duurde even voordat het tot me doordrong dat hij Lijn 2 bedoelde. Er stond immers, net als bij veel andere Qbussen, nog geen nummer op zijn bus. Maar misschien was het toch wel het victory-teken van ‘ik heb het station gevonden!!’

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in