
Noordwijk – Wat maakt krantenstrips de influencers avant la lettre? Dat antwoord vind je in de nieuwe tentoonstelling Krantenstrips The First Influencers van het Noordwijkse Museum of Comic Art. De tentoonstelling laat de opkomst en de invloed van krantenstrips als eerste influencers zien.
Verder zie je in de expositie hoe het stripverhaal zoals we dat nu kennen eind 19e eeuw in de Amerikaanse kranten ontstond. Vaak in speciale bijlagen, de zogenaamde Sunday Comics. Meer dan een eeuw lang blijft dit het eerste item wat mensen in hun krant lezen. Verder wordt er getoond op welke manier strips en hun makers niet alleen vermaak boden, maar ook merchandise verkochten, reclame maakten, trends introduceerden en de kijk van hun lezers op de wereld bepaalden. Kortom, hoe ze in feite de eerste influencers waren.
Aan de hand van de grootste collectie Sunday-originelen die ooit in Nederland is getoond, laat Krantenstrips, the first influencers zien hoe stripmakers als Windsor McCay, Lyonel Feininger, Richard Outcault, Alex Raymond en Charles Schulz met hun kleurrijke, fantastische en maatschappelijk relevante strips de krant veroverden. En hoe stripmakers zo wereldberoemd en rijk werden, dat ze nooit meer zelf iets hoefden te tekenen.
De overgang van het Amerika van toen, naar het Nederland van nu, wordt gemaakt door de acht Nederlandse stripmakers uit te lichten die momenteel de meest populaire krantenstrips maken, onder wie Mark Retera (Dirk-Jan) en het duo Hanco Kolk en Peter de Wit (S1ngle en Sigmund).
De opening van de tentoonstelling is op donderdag 30 mei.