Herenstraat in Voorhout. Foto: BO

Voorhout – Twee moties over het centrumplan van Voorhout zijn woensdagavond uitgebreid besproken tijdens de commissie Ruimte van de gemeente Teylingen. Deze moties, van respectievelijk VVD en Partij voor Teylingen, waren genoeg voer voor een uitgebreid debat. De VVD wil dat er minder verkeersbeperkende maatregelen in onder andere de Herenstraat worden getroffen. Partij voor Teylingen hoopt met een motie ervoor te zorgen dat ideeën van inwoners en ondernemers voor het centrum daadwerkelijk serieus worden genomen door het college. Beide moties werden woensdag niet breed ondersteund.

Een meerderheid van de commissie wil namelijk de plannen van het college van Teylingen over het centrum afwachten. Concretere plannen worden aan het eind van dit jaar verwacht. Zij hebben vertrouwen in de huidige weg die wordt ingeslagen door het college. Het college benadrukte woensdagavond meerdere malen dat ook het participatietraject nog moet beginnen.

Veel inwoners en ondernemers in Voorhout hebben hun zorgen geuit over de toekomstplannen van het centrum van Voorhout. Het gaat dan onder andere om een knip in de Herenstraat. Op deze manier wordt er onderzoek gedaan om Voorhout meer autoluw te maken. Vorige week vond er een grote bijeenkomst plaats waar ondernemers lieten weten bang te zijn dat deze maatregelen zullen leiden tot minder bezoekers en omzet.

2 REACTIES

  1. Ach we lopen weer vooruit op het advies van het college van Teylingen (eind dit jaar??) dus waarom nu al moties??

    Autoluw of autovrij? De Herenstraat moet wel bereikbaar blijven – het winkelaanbod is al zo mager in Voorhout. Maak er een “woon-erf” van, verlaag de snelheid naar 30, gooi er drempels en wegversmalling in, maar maak er geen groot horeca terras/ plein van.

    Ook even nadenken over parkeren dan, want alles wordt netjes volgebouwd de laatste jaren…

  2. Wanneer de afsluiting van de Herenstraat een feit wordt is het met name voor de Voorhouters van over het spoor een groot probleem . Wat te denken van de ouderen die met name gebruik moeten maken van b.v. de Skal priklocatie en de trombosedienst,apotheek en zo zijn er nog veel redenen te benoemen . Praat ik nog niet een over de ondernemers. Heeft men wel door dat de groeikernen van het dorp grotendeels over het spoor liggen en dat niet iedereen meer gebruik kan maken van een fiets of derg. Als je in die situatie genoodzaakt bent met de auto naar het dorp te gaan is dat heen en terug 10 km. omrijden. Lijkt me voor b.v. het millieu ook geen gunstig plan. Misschien toch nog maar eens over alles nadenken?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in