Bollenstreek – De provincie laat de haalbaarheid van twee varianten voor een nieuwe verbindingsweg tussen de N208 en de A44 onderzoeken. Dat is bekendgemaakt op een informatiebijeenkomst voor omwonenden in Lisse. De nieuwe provinciale weg zou de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in de noordelijke Duin- en Bollenstreek en Haarlemmermeer moeten verbeteren.

Op de twee informatiebijeenkomsten die donderdagmiddag en -avond werden gehouden kwamen enkele honderden mensen af. Daar kregen ze te horen dat de provincie zich richt op twee opties: een verbindingsweg bij Lisse of bij Sassenheim.
De weg ten zuiden van Lisse en Lisserbroek was al een bekende variant. Deze verbinding begint bij afrit 2 op de A44 bij Abbenes en sluit op de Tweede Poellaan bij de rotonde aan op de N208.

De andere variant ten noorden van Sassenheim is nieuw. Deze weg zou bij het benzinestation (afrit 3) op de A44 bij Sassenheim beginnen en ten noorden van de Vogelbuurt in Sassenheim dan aansluiten op de N208.

Een eerdere voorgestelde variant bij buurtschap De Engel tussen Sassenheim en Lisse is afgevallen. Een waterbergingsplek zit daar een nieuwe verbinding in de weg. Deze optie wordt daardoor als te duur gezien.

Bij de aanwezigen van de informatiebijeenkomsten leefden nog veel vragen. Op een afbeeldingskaartje van de twee varianten blijft het onduidelijk hoe de verbindingen, die nu verder onderzocht worden, precies gaan lopen. Sommigen aanwezigen maken zich zorgen dat er een weg komt die te dicht bij hun woning ligt.

Ook vragen mensen zich af of een nieuwe weg wel nodig is en of er niet beter kan worden ingezet op beter openbaar vervoer. De provincie zegt dat nog niets is beslist, ook niet hoe de weg precies komt te lopen. Het zou zelfs nog kunnen dat de verbinding er helemaal niet komt als uit de onderzoeken blijkt dat de weg te weinig voordelen heeft of te duur wordt.

De komende tijd zullen de verkeerskundige effecten van de twee varianten worden doorberekend. Na de zomer verwacht de provincie hier de eerste uitkomsten over te hebben.

Beluister hieronder reacties van aanwezigen tijdens de informatieavond:

Beluister hieronder een interview met projectleider Rianne van Vuren, projectleider van de provincie Zuid-Holland:

15 REACTIES

  1. Ik rij vaak naar sassenheim, heb afgelopen voorjaar 2 maal er wat langer over gedaan nml 5 min!! Het meeste oponthoud ontstond door het rode licht bij de enhelbrug. Daar een fietstunnel zou heel veel schelen l. Is goedkoop en heel veel veiliger

    • Dure oplossing. Daarnaast een oplossing die het landschap verder versnipperd. Stop het geld in goede fietsvoorzieningen en stop het geld in openbaar vervoer en extra openbaar vervoer tijdens de opening van de Keukenhof is mijn mening

  2. Ik zie het nut er niet van in. Zeker optie 3 niet. Optie 1 is nog interessant voor mensen uit lisse, scheelt toch weer 5 minuten richting sassenheim rijden. En ook voor het keukenhof is dit de beste huidige optie. Optie 3 is een “parallel” weg naar de zelfde oprit.
    Maar waarom niet de n207 verbreden en door trekken door de velden tot de Noord Oost kant van keukenhof. Goedkoper en doeltreffender lijkt mij.

    • En dan verder doortrekken tot de N206. Dan heeft het doorgaand verkeer ook geen/minder oponthoud door Keukenhofbezoekers. Die 7 weken per jaar moeten natuurlijk niet bepalend zijn, maar het scheelt toch.

  3. Veel te grote impact op o.a. landschap ,natuur en recreatie, met name variant 1. Deze zou dan dwars door een polder met weidevogels komen te lopen en pal langs een historische molem. Bovendien is het een gebied waar mensen graag wandelen, hardlopen, fietsen, rust zoeken etc., dus totale onzin dat het de leefbaarheid zou moeten vergroten, integendeel!

    • Als je ziet wat het huidige verkeer de leefbaarheid van Lisserbroek, Beinsdorp en Zwaanshoek aantast. Die dorpen tussen de Bollenstreek en A4 en verder het land in, worden bedolven onder het verkeer, door oost-west beter te faciliteren komt het de leefbaarheid ten goede.

  4. Meeste verkeer gaat door richting Noordwijkerhout optie 3 geeft geen verbetering. Een fietstunnel bij de W. Warnaarlaan is een goede optie of gaan fietsen.

  5. Laten we station Lisse gewoon nieuw leven inblazen! Of in ieder geval operatief stellen tijdens Keukenhof. Niet altijd alles maar beslissen met die auto in het achterhoofd

    • Het OV versterken in de piek periode is een hele goede optie.
      Laat onverlet dat er nog 9 maanden overblijven in het jaar……

  6. In het geheel mat Frank eens! De 206 een betere aansluiting geven maar de A4! Dan hoef je verder niet te investeren in nieuwe aansluitingen! Of is er een verborgen joker in het spel! Want de door Frank en door mij ondersteunde oplossing zal hen toch niet ontgaan zijn!!

  7. Alle bollenstreekgemeenten hebben afgelopen tientallen jaren heel veel extra woningen gebouwd. Voor al dat verkeer zijn er nauwelijks wegen bijgekomen. Heel veel verkeer uit de bollenstreekgemeenten naar de A44 gaat via de woonwijk Sassenheim Noord. Een extra ontsluiting voor het verkeer uit Lisse naar de A44 is hard nodig. Het is goed dat de provincie Zuid-Holland hiervoor plannen maakt.

  8. Optie voor de weg door de waterberging kan makkelijk doorgaan . Gewoon er doorheen leggen en mocht het zo zijn dat hij gevuld moet worden ,sluit je de weg toch tijdelijk. Zoveel zal de waterberging niet gebruikt worden.

  9. Een nieuwe weg lost geen probleem op, we moeten accepteren dat we soms even onderweg zijn als we van A naar B willen. Beter OV en fietspaden aanleggen. De provincie probeert ons al jaren niet bestaande problemen aan te praten.

  10. Ik verbaas me over de reacties onder dit item die stellen dat er geen probleem is met de huidige verbinding naar de snelweg van Lisse, nemen zij maar eens per maand of niet in de spits de weg maar tussen de middag?

    Ik neem deze weg dagelijks, zoals velen in Lisse, naar mijn werk toe of naar het station bij Sassenheim en het is elke ochtend en middag een drama om de snelweg op en af te komen vanaf Lisse. Met optie 3 los je vrij weinig op want iedereen zal nog steeds via dezelfde N208 eerst naar Sassenheim moeten vanuit Lisse. Tevens zou optie 1 ook nog een extra OV verbinding kunnen creëren op den duur.

  11. Ik denk dat de optie 1 de beste optie is. Te vaak sta je vast in het verkeer en Lisse heeft geen goede verbinding met de snelweg. Daarnaast gaat er flink gebouwd worden ten zuiden van Lisse wat de problemen enorm gaat vergroten. Dat is nog maar het begin. Wat dat betreft zijn argumenten zoals de natuur niet heel sterk, want er komen toch uiteindelijk huizen. Wil je geen compleet infarct krijgen bij Sassenheim en goede spreiding van het verkeer is optie 1 de beste optie nu het nog kan. Ga je het weer uitstellen neemt het aantal opties af en heb je straks helemaal niks.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in