
Noordwijk – Het Platform Initiatief Noordwijk (PIN) maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid en het parkeren bij het Ontwerp Bestemmingsplan Herenweg 21 – 23 in Noordwijk. In een brief aan de leden van de gemeenteraad stellen zij dat het verkeersveiligheidsprobleem ter plekke veel complexer is dan de gemeente doet voorkomen.
In het nieuwe plan komt er tussen de “uitgang” van de Voorstraat en de rotonde op de Beeklaan een fietsoversteek en een voetgangersoversteek, met voorrang voor voetgangers, maar niet voor fietsers. Deze situatie geldt nu al voor de toegang tot de Hogeweg en dat levert regelmatig problemen op, aldus PIN. Vanaf de rotonde op de Beeklaan tot aan de toegang van de Hogeweg zijn er straks over een afstand van minder dan 200 meter drie oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers met wisselende voorrang.
Ook is PIN tegen het onttrekken van drie of vier parkeerplekken aan de parkeercapaciteit langs de Herenweg. PIN wijst stelt dat In Noordwijk Binnen nu al een parkeerprobleem bestaat. Het voorgestelde vergunningparkeren zou de druk op het parkeren in Offem Zuid nog meer doen toenemen.
PIN vraagt daarnaast om garanties aan de huidige bewoners over onder meer mogelijke wateroverlast.
“Vanaf de rotonde op de Beeklaan tot aan de toegang van de Hogeweg zijn er straks over een afstand van minder dan 200 meter drie oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers met wisselende voorrang.”
Dit vat de verkeersopvattingen van de gemeente wel zo’n beetje samen. Vierkante rotondes waar niemand meer het overzicht heeft. De superonoverzichtelijke rotonde beeklaan/herenweg. Ik vraag me echt af wie hier verantwoordelijk voor is en wat diegene gestudeerd heeft. Het gebrek aan eenduidige en overzichtelijke keuzes is schrijnend.
Ik denk een extern bureau……….😟
Ik ben benieuwd of Het Platform Initiatief Noordwijk (PIN) ook oplossingen heeft. Of ze ook daadwerkelijk met initiatieven komen in plaats lekker simpel en makkelijk kritiek te leveren. Voor zo ver ik ze ken is die club weinig constructief bezig.
Ik zou het liefste zien dat de voetgangers en fietsers overal voorrang hebben op deze rotondes. Dat maakt het wel zo overzichtelijk. En als dat niet kan dan maar nergens voorrang.
Er is maar 1 oplossing en dat zal een 20-30 km p uur zone creëren. De weg iets versmallen zodat er ook iets meer ruimte voor voetgangers/fietsers wordt geschept.