Station Sassenheim. Foto: ProRail

Sassenheim – De invoering van betaald parkeren bij station Sassenheim laat nog minstens een jaar op zich wachten. Het college van B&W van Teylingen presenteerde dinsdag een stappenplan om te onderzoeken welke vorm van betaald parkeren geschikt is voor het P+R-terrein bij het station. In het plan hoopt het college voor de zomer van 2026 een voorkeursscenario voor te kunnen leggen aan de gemeenteraad.

De discussie over betaald parkeren loopt al een tijdje, maar kreeg een nieuwe dimensie in januari 2025, nadat de gemeente Amsterdam het station op haar eigen website aanwees als gratis alternatief voor parkeren in de stad. Na een onderzoek in het voorjaar blijkt dat ruim een derde van de automobilisten die hun wagen neerzetten bij station Sassenheim langparkeerders zijn. Naar aanleiding van deze resultaten beslist de gemeente om betaald parkeren in te voeren.

In een raadsbrief meldt het college dat het een stappenplan heeft opgesteld om te onderzoeken welke vorm van betaald parkeren het beste past bij station Sassenheim:

Stap 1: Informatie verzamelen
De gemeente gaat in gesprek met inwoners, bedrijven in de buurt en ambtenaren. Op basis van hun suggesties worden wensen en eisen opgesteld voor het parkeerbeleid. Ook wordt de parkeerdruk in de omgeving onderzocht.

Stap 2: Opties uitwerken
Er worden verschillende vormen van betaald parkeren in kaart gebracht. Per optie worden voor- en nadelen beschreven. Minder kansrijke varianten vallen af.

Stap 3: Varianten toetsen
De overgebleven opties worden voorgelegd aan betrokken partijen. Op basis van hun reacties worden deze verder uitgewerkt. Daarna maakt het college een afweging op basis van kosten, haalbaarheid en effectiviteit. Dit moet leiden tot één voorkeursvariant, die vóór de zomer van 2026 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

Stap 4: Besluitvorming
De gemeenteraad buigt zich over het voorstel. Omdat dit waarschijnlijk pas na het zomerreces gebeurt, duurt het nog minstens een jaar voordat het betaald parkeren daadwerkelijk wordt ingevoerd.

14 REACTIES

  1. Werkelijk ongelooflijk wat een bureaucratie, hoe simpel kan het zijn om een meter neer te zetten die registreert dat je na bv 4 uur gratis parkeren moet gaan betalen.. inmiddels zoveel geld weggegooid en heel veel Schiphol reizigers lachen zich nog een jaar rot . Geld uitgeven lukt wel maar verdienen ho maar

    • Ongelooflijk, wat een ondoordachte reactie. Voor forensen en mensen die een dagje met de trein willen reizen is 4 uur veel te kort. Gewoon kenteken scannen bij het inrijden en bij het uitrijden. En langer dan 24 uur staan kost 50 euro per dag, te betalen bij de slagboom of achteraf via een acceptgiro.

  2. We hoeven het wiel niet uit te vinden want Nieuw Vennep heeft een systeem met slagbomen, waarbij men 1 dag gratis kan parkeren. Zo kunnen forensen daar parkeren zonder dat de parkeerplaatsen vol zijn.

  3. Dit toont aan hoe ambtenaren zichzelf aan het werk houden. De oplossing is met boerenverstand zo eenvoudig, 24 uur gratis zodat de forens gratis reist. Maar de ambtenaren kunnen zich met deze rapporten indekken. Dat is uiteindelijk de bottom line

    De discussie over nieuwe centrumvisie is helaas niet anders. Het hangt van dure rapporten en externe adviesbureaus aan elkaar vast

  4. Weer een jaar later en eer het er dan is geïnstalleerd zijn wij weer een jaar later. Kortom, het gaat dus nog 2 jaar duren. Leve de bureaucratie en het eeuwige ambtelijke geleuter. Hoeveel fietsaccus en fietsen moeten er nog gestolen worden? Hoeveel autoramen moeten er nog kapot gemaakt worden met de bijkomende diefstal? Het duurt allemaal al veel en veel te lang.Dank aan ons plaatselijke bestuur!!!!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in